Prahu znovu propojí trolejbusová linka. Elektrizace MHD odstartovala z Palmovky

Prahu znovu propojí trolejbusová linka. Elektrizace MHD odstartovala z Palmovky
23. 05. 2022

Pražský dopravní podnik (DPP) po více než padesáti letech obnovuje trolejbusovou dopravu. V lednu 2022 byla zahájena stavba nové trolejbusové trati linky 140 na úseku Palmovka – Miškovice. Elektrifikuje se více než 11 kilometrů trati v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice. Výstavba by měla být hotová do konce roku 2022.

Trolejbus místo autobusu

Trolejbusy v hlavním městě nejsou ryzí novinkou, první linka tady byla zavedena již v roce 1936. V roce 1972 však trolejbusy v Praze vyjely naposled. Město sice několikrát návrat trolejbusů zvažovalo, ale doposud vždy zvítězily investice do metra a tramvajové dopravy. To se nyní s projektem v hodnotě 284 milionů korun mění. DPP plánuje koupit patnáct elektrovozů, které zajistí efektivnější využití některých úseků MHD.

Elektrizaci trasy Palmovka – Miškovice realizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Zahrnuje stavbu trakčních stožárů a trolejového vedení. Vyžaduje položení kabelové trasy, kterou bude provázet nová kontejnerová měnírna a 18 nabíjecích stání v garáži DPP Klíčov. Vystaví se také nová kontejnerová bateriová stanice v Čakovicích, která bude sloužit k nabíjení trakčních baterií trolejbusů na konečné zastávce. Počítá se i s využitím stávající infrastruktury, zejména měnírny v Prosecké, která bude doplněna novými technologiemi. Po více než 55 letech bude také obnoven původní účel trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech.

Jakmile se dokončí trolejové vedení s potřebnou napájecí infrastrukturou, změní se současná trasa autobusové linky 140 na trolejbusovou linku 58. Pražané by se měli trolejbusem poprvé svést ještě letos.

Čistší doprava

Trolejové vedení technicky pokryje asi polovinu celkové trasy Palmovka – Miškovice, kterou budou obsluhovat tzv. parciální trolejbusy s dynamickým dobíjením. Díky elektromotorům mohou vozy projet některé úseky i bez vedení. V náročných úsecích do kopce budou připojeny ke zdroji energie, zatímco v úsecích z kopce se bude energie rekuperovat zpátky do baterií. Nové, osmnáct metrů dlouhé trolejbusy tak budou reprezentovat levnější a čistší dopravu, měly by také omezit zátěž z hlediska hluku. I proto se do budoucna počítá se zavedením trolejí do dalších lokalit. Nová trolejbusová linka my mohla vést například na Letiště Václava Havla.

Úvodní foto: Základní kámen elektrifikace, zdroj: DPP

Máte dotaz?

Kontaktujte nás nebo nám pošlete svou poptávku. Těšíme se na vás.