Nejenom linka D, Praha plánuje také okružní metro O

Nejenom linka D, Praha plánuje také okružní metro O
13. 07. 2022

Po dlouhých letech příprav se v roce 2022 konečně spustily stavební práce na nové lince metra D. Současně se objevily i plány na další linku, okružní metro O, nazvané podle svého přibližného tvaru. Metro O by mělo posílit veřejnou dopravu v souvislosti s aktuální zástavbou brownfieldů a budoucím rozvojem města. Současně by mělo pomoci omezit denní příliv automobilů, kterými do Prahy cestují Středočeši.

Aktuální fáze: Studie proveditelnosti

Okružní spojnice by měla zefektivnit dopravu z jednoho konce Prahy na druhý, kdy lidé nebudou muset jezdit přes centrum.

„Máme MHD, která skvěle funguje pro cestování do centra a zpátky. Linky metra a většinou i tramvají vedou dovnitř a ven jako paprsky kola – po takzvaných radiálách. Ale chybí nám loukoť. Odborně se jí říká tangenciála. A ideálně pod zemí, protože ulice už nenafoukneme. Potřebujeme okruh pro MHD stejně jako je přirozené mít ho pro auta. Okruh, který vše propojí, rozloží dopravní zátěž, uleví ulicím. Připravují se projekty tramvajových tratí, které cestování do kruhu zlepší. Růstu města a pohybům lidí však nebudou stačit. Tramvaje samozřejmě budou mít i po dokončení metra O v Praze svoji nezastupitelnou úlohu. Zajistí především místní spojení, ne však dopravu na druhý konec města,“ tak přiblížil plány na výstavbu okružní linky metra starosta Prahy 7 Jan Čižinský na svém Facebooku.

Záměr okružní linky byl přitom poprvé otevřen již koncem osmdesátých let dvacátého století v koncepčních plánech, tehdy se linka označovala písmenem E. V roce 2022 byl oživen na základě dopravní analýzy spojené s očekávaným rozvojem metropole. Metro O by mělo propojit všechny budoucí investice včetně vysokorychlostní trati. Smysluplnost stavby z pohledu dopravního, ekonomického, ekologického i sociálního by měla zhodnotit studie proveditelnosti. Ta by dle plánů radních měla být hotová ještě letos. Pak je na řadě projektová dokumentace, která se bude připravovat několik let. Stavební povolení na první etapu Podbaba – Terminál Sever by pak mohlo být vydáno v první polovině třetí dekády tohoto tisíciletí.

Z Nádraží Podbaba do Dejvic…

Nová linka O by měla vést z Nádraží Podbaba. Přes Dejvice povede dle prvotního návrhu dál na Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Brumlovku, Vršovice, Žižkov, Libeň, Vysočany a Čakovice se stanicí Terminál Sever. V druhé fázi se pak severním směrem přes Ďáblice a Bohnice dostane zpět do Podbaby. Celkově by měla být dlouhá asi 36 kilometrů a měla by zahrnovat 23 stanic, 8 z nich by mělo být přestupních se současnými linkami i novým metrem D. Počítá se také s propojením s pražskými okruhy, železnicí a okrajovými P+R parkovišti.

Máte dotaz?

Kontaktujte nás nebo nám pošlete svou poptávku. Těšíme se na vás.